آنالایزر و نشت یاب گاز

آنالایزر و نشت یاب گاز

نشت یاب گاز (Gas Leakage Detector) چیست و چه کاربردی دارد؟

نشت یاب گاز یکی از ابزارهایی میباشد که جهت آشکارسازی حضور نوعی گاز در یک محدوده یا قسمتی از یک سیستم بکار می رود. معمولاً جهت آشکار سازی گازهای مضر، قابل اشتعال و سمی مانند دی اکسید کربن که برای سلامت انسان مضر می باشند از نشت یاب گاز استفاده میشود. دستگاه های نشت یاب شامل انواع مختلفی می باشد که در دو دسته  نشت یاب گاز آنلاین (قابل نصب) و نشت یاب گاز پرتابل (قابل حمل) تقسیم بندی می شوند. 

تشخیص گازهای خطرناک و کشنده بسیار مهم است، امروزه می توان بوسیله نشت یاب گاز با دقت بالا از وجود گاز در محدوده ای مشخص با خبر شد. معمولاً نشت یاب گاز بوسیله سنسوری حساس و سریع نوع گاز و مقدار گاز محیط را تشخیص داده و به صورت آلارمی هشدار می دهند.

انواع نشت یاب گاز با توجه به نوع عملکرد سنسور آنها در تشخیص گاز، متفاوت می باشد. این سنسورها از روشهای مختلف الکترو شیمیایی، اینفرارد، یونیزاسیون شعله، یونیزاسیون نوری و ... استفاده می کنند که هر کدام نسبت به دیگری دارای نقاط ضعف و قدرت مختلف می باشند.

به عنوان مثال در روش مادون قرمز، از این ویژگی که بسیاری از گازها، پرتوهای مادون قرمز را در طول موج ها یا باندهای بخصوصی جذب می کنند، که از مشخصات ساختار شیمیایی مولکولها در گاز می باشد استفاده شده است.

تمامی گازهای هیدروکربنی پرتوهای مادون قرمز را جذب می کنند اما در درجات مختلف و با مشخص بودن درصد جذب آنها می توان به نوع گاز پی برد.

معمولاً نشت یاب گاز در مقابل شرایط جوی مختلف مقاوم می باشد، ولی باید توجه داشت که اصولاً نشت یابی در مواقع باد شدید و طوفان، بارندگی، ریزش برف و همچنین روی سطح پوشیده از آب، برف و یخ غیرمفید و دارای نتیجه نادرست می باشد.

 

کاربرد نشت یاب گاز

نشت یاب گاز کاربردهای مختلفی دارد. نشت یاب گاز نوع آلتراسونیک، جهت چک کردن آب بندی یک محصول و عدم نشتی آن بکار می رود. اما انواع دیگر نشت یاب بسته به نوع سنسور آن، جهت حس کردن گاز شهری، یا گازهای برودتی جهت تشخیص نشتی یخچال یا سیستم های سرمازا نیز کاربرد دارند.

اما آنالیزورهای گاز که اکثراً در خروجی دودکش ها مورد استفاده قرار می گیرند، در تمامی اماکن صنعتی که دارای کوره احتراق بوده و نیاز به تعیین راندمان سوخت و کنترل آلاینده های گازی داشته باشند، کاربرد دارد.

دستگاه های کنترل کیفی هوا نیز در آزمایشگاه ها، مراکز پرورش گل، گیاه و قارچ و جهت تست آلاینده های محیطی بکار می روند.

نشت یاب گاز در دو مدل مختلف توسط سیان شاپ ارائه میگردد که مدل اول نشت یاب گاز قابل حمل و نشت یاب گاز قابل نصب است که هر کدام از این نشت یاب ها دارای انواع مختلفی میباشد.

 

معمولاً در محیط های صنعتی با توجه به کاربردهای مختلف گازهای سمی و قابل اشتعال، به منظور جلوگیری از بروز حادثه برای پرسنل یا تجهیزات، از این سیستم ها استفاده می گردد. لازم به ذکر است نوع گاز مورد فرآورش یا مصرفی، می تواند بر اساس کاربرد و نوع فعالیت صنایع متفاوت باشد؛ بنابرای طراحی سیستم آشکار ساز گاز، متناسب با ویژگی های محیط مورد نظر صورت می پذیرد. اجزای این سیستم عبارتند از:

  • پانل های اعلام نشت گاز
  • گاز سنج های ضد انفجار
  • گاز سنج های گاز ذاتاً ایمن (Intrinsically Safe Gas Detector)
  • گاز سنج های پرتویی خطی (Open Path Gas Detector)
  • نشت یاب های اولتراسونیک (Ultra Sonic Leak Detectio

 

سيستم های نشت ياب گاز

تشخیص گاز های خطرناک و کشنده و محترقه امری بسیار مهم است، احتمال قرار گرفتن در معرض گازهای سمی می تواند در عملیاتی مانند نقاشی، بخور، پر کردن سوخت، ساخت و ساز، حفاری خاک آلوده، عملیات دفن زباله، ورود به محوطه فضایی و غیره رخ دهد. امروزه می توان به وسیله نشت یاب های گاز از وجود گاز در محدوده ای خاص با خبر شد، عمدتا نشت یاب های گاز بوسیله سنسور های حساس و سریع نوع گاز و مقدار گاز محیط را تشخیص می دهند و به صورت آلارم یا سایر روش ها وجود این مولفه را به اپراتور اعلام می کنند.

امروزه سيستم های نشت يابی بسيار متنوعی به بازار عرضه شده است كه هر یک سعی در يافتن دقيق و سريع  پديده نشتی با استفاده از تكنيك و سنسوری خاص  دارند. این سنسورها عمدتا شامل سنسورهای گاز قابل احتراق، آشکارسازهای فوتونیزاسیون، سنسورهای مادون قرمز، سنسورهای اولتراسونیک، سنسورهای گاز الکتروشیمیایی و سنسورهای نیمه هادی  و… هستند. مدل های جدیدتر سیستم  نشت یاب گاز با استفاده از عملکرد ترموویژن و دوربین های ترموگرافی کار می کنند.

گاز ياب ها و آنالایزر گاز

آنالایزر گاز دستگاهی است كه وجود  گاز های احتراقی را در غلظت های كمتر از محدوده انفجار تشخيص می دهد و این مقدار را به اپراتور مربوطه هشدار می دهد. اين دستگاه در ساختار داخلی خود دارای فيلامنت كاتاليستی از جنس پلاتين است كه در غلظت های زير محدوده انفجار امكان تركيب گاز و اكسيژن را فراهم  می سازد و نسبت به ميزان غلظت گاز، دمای فيلامنت تغيير می کند و این تغییر دما به صورت تغيير مقاومت در يک مدار اکترونیکی و در ادامه تغييرات جريان نهایی به صورت علایم   آنالوگ يا ديجيتال  بر روی صفحه نمایشگر و علائم صوتی به کاربر انتقال می یابد.

گازیاب ها از نظر كاربرد به دو گروه عمده تقسيم می شوند:

  • گازياب دستی و قابل حمل ( آنالایزر گاز پرتابل ): اين  گازياب ها به صورت پرتابل طراحی شده اند و توسط اپراتور خود در مسير لوله گاز و يا محل های مورد نظر  قرار گرفته یا حركت داده می شوند در صورت تشخیص هرگونه نشتی با توجه به حساسيت دستگاه، به توسط علایم هشدار دهنده  وجود گاز و ميزان آن را اعلام می كند.
  •  گازياب ثابت( آنالایزر گاز ثابت ): اين نمونه از گازياب ها جهت تشخيص گاز به طور دائمی  در محل نصب می شوند عمده استفاده این گازیاب ها در محيط های صنعتی، سالن ها يا كارگاه ها  تولید محصولات مخاطره آمیز است

کاربردسنسوردریاب درنشت یاب گازطبیعی

 نمونه ای کاربرد پیشرفته سنسور ها در نشت یابی گاز ،سنسور ردیاب نشت یاب گاز طبيعي قابل حمل و پرتابل، با قابليت نشت يابی از راه دور است
هدف از مطرح شدن این ايده و پيگيری ساخت اين دستگاه، افزايش توانمندی تکنولوژیکی ردياب های سبک وزن  و پرتابل است که قادر به تشخیص نشتی گاز طبيعی را از  ساير هيدروکربن ها هستند،  این دستگاه ها قادرند عمل نشت يابی را از فاصله دور انجام دهند و حجم نسبی گاز نشت یافته  را به صورت اعداد  نشان دهند.

 

 توجه کنید که معمولا در مقابل شرایط جوی مختلف مقاوم می باشد، ولی باید توجه داشت که اصولاً نشت یابی در مواقع باد شدید و طوفان، بارندگی و ریزش برف و همچنین روی سطح پوشیده از آب، برف و یخ غیرمفید و دارای نتیجه نادرست می باشد نشت یاب گاز .

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمائید.

02165565901
02144584619
02144584671
09902782086
09034119385
09359338452